Mededogende managers maken hun werk onsterfelijk

Reïncarnatie. Als je tijdens je leven goed karma verwerft, verkrijg je vanzelf een goede wedergeboorte. Hoe meer karma, hoe groter de karmic jackpot. Het is één van de belangrijkste onderwerpen in het Boeddhisme, sterker, volgens de meeste boeddhisten vormt dit reïncarnatieprincipe de kern van de boeddhistische levensstijl. We benadrukken de mééste boeddhisten, want een kleine groep gelooft niet in deze strenge relatie tussen reïncarnatie en karma.

Boeddhistische atheïsten noemen ze zich. Hun woordvoerder is de seculier boeddhistische leraar Stephen Batchelor. Hij vindt dat de wijsheid die de Boeddha met het reïncarnatiebeginsel voor ogen had niet perse gaat over wedergeboorte maar juist over karma. Anders gezegd: je moet de nadruk niet leggen op het doel, maar het middel. Op de website www.buddhistgeeks.com zegt Batchelor daarover in een interview: “I think we can simply recognize that everything we do in this life will have consequences both now and after we are no longer here... I find it quite unproblematic to state that when I die, the effect of my actions will continue in the world.... I have no difficulty with the idea that after death my actions will continue to bear fruit...”

Lang citaat, kort samengevat zegt Batchelor, dat het niet zozeer draait om wedergeboorte, maar om voortleven. Je hoeft dus niet te geloven in een fysieke of spirituele wedergeboorte om de zin van morele verantwoordelijkheid en constructief handelen te begrijpen en daarnaar te handelen. En dat is iets waar gewone managers of ondernemers tevens wat mee kunnen. Ook zij hebben immers een verantwoordelijkheid die verder gaat dan hun eigen professionele leven. Toch nemen zij die niet en dat is doodzonde. Want het bedrijfsleven zou er totaal anders uitzien als managers zich niet louter meer  richten op de waan van de dag, maar op wat zij denken na te laten voor volgende generaties. Nee, we hebben het niet over korte termijn versus lange termijn, maar over deze termijn versus volgende termijn. Over werken aan onsterfelijkheid en vereeuwiging.

Stel je eens voor, en daar hoef je geen boeddhistische atheïst voor te zijn. Wat zou het bedrijfsleven per definitie goed zijn als managers elke dag van hun werkzame leven bezig waren met het opbouwen van het goede karma voor de dag dat ze niet meer werkzaam zullen zijn. Dus, boeddhist of niet, durf jezelf eens af te vragen: Wat wil ik nalaten? Wat wil ik doorgeven? Hoe wil ik voortbestaan? Waarmee word ik onsterfelijk?

 

Reacties   

 
#1 De andere 99%Joop Romeijn 14-09-2010 09:34
Het valt me op dat boeddhistische of spirituele coaches in hun teksten over het bedrijfsleven het altijd over managers en leiders hebben.
Over leidinggevenden dus; bijna nooit over werknemers, de 'leiding-nemende n'
(grapje: terwijl we toch in een neem- en niet in een geef-cultuur zitten)
Er zijn twee mogelijkheden: of de coaches identificeren zich met de leiders of ze denken aan leidinggevenden meer dan aan leiding-nemende n te verdienen.
Ik zou wel eens een goede beschouwing willen lezen over het effect van boeddhistisch of spiritueel zijn van de andere 99% van degenen die aan een bedrijf verbonden zijn.
Of is hun karma minder interessant?

Joop
Citeer
 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen